Monday, August 23, 2010

Pertanian

Sudah lama aku tidak update pasal kebun aku kan maklumlah sekarang bulan puasa kekuatan untuk berkebun semakin lemah tapi semangat tetap ada.. pada 11 ogos baru-baru ini aku dah beli tray untuk menyemai biji benih cili merah 108.. aku beli semua ni dekat kedai Pelandang depan mydin, banyak juga informasi yang aku dapat dari abang yang jaga kedai tu, kat situ juga aku dapat kenali jenis-jenis baja yang bersesuaian dengan tanaman aku ni tapi tunggu masanya nanti aku beli sekarang masih terlalu awal.. hari ini genap 13 hari aku semai biji benih tu, nampaknya ia menjadi tapi kesilapan aku satu lubang aku letak 3 biji jadi bila dah bertunas nampak tak cantik dan susah aku nak pindahkan nanti.. kemungkinan selepas 4 atau 5 minggu nanti aku akan pindahkan ke kebun aku..

hari ini dan semalam aku banyak membersihkan kawasan yang hendak ditanam cili nanti supaya nampak kemas dan tiada akar-akar yang besar.. kerja yang paling mencabar yang aku buat ialah membersihkan telaga yang sudah lama ditinggal dan banyak sampah dah orang kat situ buang.. sekali pandang kamu semua pun tak sanggup nak buat tapi apakan daya nak tak nak kena buat juga sebab nanti bila telaga tu dah boleh digunakan senanglah aku nak menyiram tanaman nanti.. air telaga tu sekarang tidaklah sebersih mana pun tapi aku yakin lama-lama nanti ia akan bersih kalau selalu guna dan aku lihat kandungan dan kualiti air masih ditahap yang selamat untuk tanaman aku tapi nak buat minum alamatnya berbuih la mulut.. haha.. pengalaman paling best semasa aku mencuci dan membuang sampah yang ada dalam telaga ini adalah ketika nyamuk keluar bila nak angkat sampah masa tu pula aku selsema hidung berair sekali aku sedut nyamuk sekali masuk dalam hidung eee jijik betul.. bila teringat balik rasa loya je tekak aku ni..

itu saja la dulu sekarang tengah tengok hari nak tanam tebu kalau hari baik tu cepat maka cepat lah aku tanam.. ~sekian ~

No comments:

Post a Comment